اصول مدیریت مجتمع های تجاری و اداری
مدیریت مجتمع های تجاری و اداری، این روز ها به یکی از دغدغه های افراد تبدیل شده است. گسترش فرهنگ
شهر نشینی و افزایش جمعیت در شهر ها باعث ساخت و ایجاد ساختمان های تجاری و اداری شده است.
مجتمع های تجاری با داشتن چندین مغازه به صورت تجمیع شده در یک ساختمان بزرگ در نقاط مختلف شهر دیده
می شوند که این نشانه ای از تاثیر پذیری کمبود فضا در برابر بیش تر شدن مشاغل و نیاز افراد به کار می باشد.
در گذشته مغازه ها در محلی به نام بازار یا بازارچه در دسترس بودند. اما با گذشت زمان مغازه ها در محلی
به نام مجتمع تجاری قرار گرفتند که با نام پاساژ نیز خوانده می شوند. امروزه اما مجتمع های تجاری علاوه
بر داشتن چندین مغازه، امکانات تفریحی مختلفی را نیز در خود جای داده اند. به همین دلیل خرید کردن
این روز ها به یک تفریح تبدیل شده است!
با تمامی توضیحاتی که داده شد، مدیریت این نوع از ساختمان ها که با نام مجتمع تجاری شناخته می شوند،
کاری دشوار می باشد و وجود و حضور یک مدیر، بسیار حائز اهمیت می باشد. برای این که بیش تر
با شیوه مدیریت پاساژ ها آشنا شوید، مشاورین املاک ایران زمین 22 تصمیم دارند به صورت کامل نکاتی
را در این زمینه و مدیریت بخش های مختلف این نوع از ساختمان ها برای شما بیان کنند. با ما همراه باشید.
کانال اپارات املاک ایران زمین ( معرفی و بررسی پروژه های معتبر منطقه ۲۲ تهران )
نحوه مدیریت شارژ و هزینه های مجتمع های اداری و تجاری
از مهم ترین دلایلی که امروزه برخی از مجتمع ها در عین زیبایی چندان خواستار ندارند و فردی برای خرید
یا اجاره به سراغ آن ها نمی رود، عدم مدیریت صحیح آن مجتمع می باشد. مدیریت یک ساختمان تجاری در
مرحله بعد از ساخت و فروش، از مهم ترین عواملی است که باید به آن پرداخته شود تا مردم آن
را بشناسند و برای تهیه نیاز های خود به آن مراجعه نمایند.
مدیریت بهره برداری عنوانی تازه و البته حائز اهمیت به شمار می آید که در مدیریت مجتمع ها
مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت بهره برداری وظیفه دارد تا پس از ساخت و راه اندازی مجتمع تجاری،
بهره برداری از آن را مدیریت نماید. بهره بردن از یک ساختمان به منظور رشد و شکوفایی آن، منجر به
افزایش قیمت و بیش تر شدن ارزش مغازه های آن و هم چنین شهرت واحد های تجاری و البته جذب مشتریان بیش تر خواهد شد.
در صورتی که تیم بهره برداری بتواند با روش های به روز مشتریان و مردم را به مجتمع جذب کند،
بدون تردید فروش محصولات و خدمات مغازه هایی که در آن فعالیت دارند بیش تر می شود و بازدید از هر کدام
افزایش پیدا می کند. در ادامه نگاهی مختصر به وظایف تیم بهره برداری و مدیریت بهره برداری مجتمع انداخته ایم:
خدمات حقوقی
خدمات امنیت و نگهبانی
خدمات نظافت و به روزرسانی ها
خدمات مالی و حساب ها
خدمات پارکینگ ها
خدمات منابع انسانی مانند جذب و آموزش نیرو های لازم
خدمات رسیدگی به واحد ها
خدمات رضایت مشتریان
اصول مدیریت مراکز تجاری
مدیریت ساختمان های تجاری از چالش برانگیز ترین کار ها به حساب می آید. چرا که جذب و نگه داشتن
مشتری به شکلی دائمی، کاری دشوار به نظر می آید. در عصر کنونی که تنوع محصولات و کیفیت
آن ها مهم ترین مشخصه برند های مختلف می باشد، مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان
به یکی از دغدغه های هر کسب و کار و صنفی تبدیل شده است.
در مراکز تجاری که چندین برند و شرکت، محصولات خود را ارائه می دهند، رقابت تنگاتنگی دیده می شود.
با این حال، باید مدیریت مجتمع به گونه ای برنامه ریزی های لازم را انجام دهد تا تمامی مغازه داران
و واحد های صنفی فعال، امکان کسب درآمد و فروش محصولات خود را داشته باشند.
علاوه بر وجود معضل جذب مشتری در جهت بازدید از مغازه ها و یا برند هایی که در مرکز تجاری فعالیت دارند،
برخی از مجتمع های تجاری، پس از مدتی به دلیل هزینه های بالا، به سمت تعطیلی کشانده می شوند.
این اتفاقی است در سال های اخیر در شهر تهران به شدت شاهد آن بوده ایم.
در صورتی که مشتری برای خرید به مجتمع تجاری مراجعه نکند، قطع به یقین خریدی صورت نخواهد گرفت.
پس باید مدیران یک مرکز خرید به طور کامل به اصول مدیریت مجتمع های تجاری و اداری مسلط باشند و نیاز های اساسی
آن را بشناسند. در این صورت می توانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه داده و افراد بیش تری را برای خرید جذب نمایند.
ملزومات مدیریت مراکز تجاری
بهره برداری از مجتمع ها و مراکز تجاری و اداری، یک پدیده رو به افزایش به شمار می آید. هر روزه
و در تمام دنیا، تعداد مراکز و بازار های تجاری خرده فروشی در حال افزایش می باشد. از این رو بهره برداری
صحیح و کارآمد از این مجتمع ها و ساختمان ها، یک فاکتور بسیار اساسی و مهم در جهت رونق گرفتن
و بهبود عملکرد آن ها در سر تا سر جهان شناخته می شود.
به طور کلی مدیریت و بهره برداری مراکز تجاری شامل چند عامل و عنوان مختلف می شود که
در ادامه از آن ها نام برده ایم و در نهایت به شرح هر کدام پرداخته ایم:
موقعیت
منطقه بندی مرکز تجاری
تبلیغات و بازاریابی
خدمات و امکانات
مدیریت مالی و حسابداری
موقعیت یک مرکز تجاری
موقعیت یک مرکز تجاری
اولین مسئله ای که باید مدیران مراکز خرید و تجاری به آن توجه نمایند، موقعیت قرار گیری و مکانی پاساژ می باشد.
این امر مستلزم بررسی دقیق جمعیت، سطح درآمد و تردد عمومی منطقه
و همین طور نحوه دسترسی مشتریان به مرکز خرید می باشد.
هدف اصلی از این ارزیابی و بررسی موقعیت ایجاد یک مرکز قدرتمند و کاربردی در جهت رفع نیاز های
مشتریان می باشد. به طوری که بتواند یک تصویر ذهنی قوی در ذهن مشتریان و بازدید کنندگان مرکز به جا بگذارد.
اهداف یک مرکز تجاری در زمینه موقعیت چندین مشخصه را دنبال می کند:
ایجاد تصویر ذهنی قدرتمند
ایجاد وفاداری در مشتریان و بازدید کنندگان
جذب برند های خوب
مقابله قوی با رقبا
جذب مشتریان بیش تر
موقعیت مناسب یک مجتمع تجاری دو اصل ارائه محصول و برند های معتبر را پیگیری می کند.
در ارائه محصول فروش و پشتیبانی باید مد نظر قرار داده شود. در برند معتبر، اصالت محصول
در نظر گرفته می شود و مشتری با توجه به تجربه خود از خرید های قبلی، مجدد به سراغ آن می رود.
منطقه بندی برای مجتمع تجاری
به طور کلی مشتریان یک مجتمع تجاری به دو دسته خریداران متمرکز و خریداران بی انگیزه تقسیم بندی می شوند.
خریداران متمرکز خریدارانی هستند که با هدف مشخص خود، وارد مرکز تجاری شده و اقدام
به تهیه کالای مورد نظر خود می کنند. اما خریداران بی انگیزه، افرادی هستند که بدون نیاز به کالای خاصی،
به مرکز تجاری مراجعه می کنند و از مغازه ها بازدید می نمایند. لازم است بدانید که هر
دو نوع این مشتریان برای مراکز تجاری حائز اهمیت هستند.
برای این که یک مجتمع تجاری بتواند از هر دو نوع مشتری سود برده و سبب افزایش درآمد خود شود،
باید با فرمول خاصی مناطق قرار گیری برند های معتبر و بزرگ را مشخص نماید تا مشتریان با دسترسی سریع
امکان تهیه محصولات مورد نیاز خود را داشته باشند. در عرصه رقابتی، در صورتی که منطقه بندی
به درستی انجام پذیرد، رونق و بهبودی عملکرد چشم گیری در مراکز خرید رخ خواهد داد.
مزایای منطقه بندی صحیح در مراکز تجاری
انتخاب منطقه درست منجر می شود تا بازدید کننده مدت زمان قابل قبولی را در مرکز تجاری بماند.
به منظور ایجاد تصویر ذهنی منظم برای بازدید کننده تلاش می کند.
نوعی کمک به جذب هر دو نوع مشتری خواهد شد.
فضای رقابتی مطلوبی را در بین برند ها به وجود می آورد.
تبلیغات و بازاریابی در مراکز تجاری
یکی از روش های جذب مشتری، از گذشته تا به امروز، تبلیغات بوده است. تبلیغ یک محصول و یا کالا می تواند
به هر روشی صورت پذیرد. در مجتمع های تجاری نیز اگر تبلیغات به صورت هدفمند انجام شود، می تواند منجر
به افزایش رونق و بهبود عملکرد آن مرکز شود. برخی از موثر ترین شیوه های تبلیغ می توانیم به استفاده
از بازدید کنندگان مشهور و سر شناس، برگزاری جشنواره ها، برگزاری مراسم فرهنگی، ملی و مذهبی
و همین طور برگزاری مسابقات و قرعه کشی میان مشتریان، اشاره کنیم.
سایر خدمات و امکانات ساختمان های تجاری
از مهم ترین خدمات و امکانات مراکز تجاری، می توان به موارد مهمی مانند پارکینگ ها اشاره نمود. امنیت
در یک مرکز تجاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. دستگاه های خودپرداز و کارتخوان،
تشخیص آتش سوزی، مدیریت انرژی، تدارکات، روابط عمومی، سامانه راهنمای مشتریان و… از
مواردی به شمار می آیند که یک مجتمع تجاری باید به تمامی آن ها مجهز باشد!
مدیریت مالی و حسابداری
بخش مدیریت مالی در مجتمع تجاری – اداری، از اصلی ترین و اساسی ترین مواردی به حساب می آید
که باید توجه ویژه ای به آن کرد. با این که باید تمامی هزینه های یک ساختمان توسط مدیریت آن حساب و کتاب
و در نهایت پرداخت شود، در مجتمع تجاری به دلیل وجود واحد های زیاد و برخی امکانات که در ساختمان های مسکونی
دیده نمی شوند، محاسبات ریز تری وجود دارد که باید از سیستم مدیریت مالی مناسب برای مشخص نمودن آن ها استفاده شود.
عوامل تاثیر گذار در موفقیت یک مجتمع تجاری
به منظور دستیابی یک مجتمع تجاری به موفقیت در یک شهر و یا منطقه، باید به خوبی به اصول مدیریت آن توجه نمود.
اما برخی نکات دیگری وجود دارند که باید پیش از ساخت یک مرکز تجاری در نظر گرفته شوند.
مدیریت بر اساس امکانات می تواند به بهره برداری بهتر مجتمع تجاری کمک کند. پس لازم است این امکانات
به درستی فراهم شوند. در ادامه در مورد امکاناتی که باعث رشد و شهرت آن می شوند، توضیح داده ایم:
نقشه های معماری پروژه مجتمع تجاری
عرض راهرو ها، ارتفاع سقف ها، تعداد پارکینگ ها و اختصاص دادن فضا هایی برای امکانات تفریحی و رفاهی،
از مهم ترین مواردی است که باید در زمان طراحی نقشه های معماری یک مرکز خرید مورد توجه قرار بگیرند.
وجود امکاناتی مانند سینما، شهربازی، روف گاردن، فود کورت، هایپر مارکت، تفریحی بودن مجتمع می توانند
به جذب مشتریان بیش تر کمک کنند.
برندینگ مجتمع تجاری
برندینگ به معنای شهرت یک نشان یا مجموعه می باشد. در واقع عمل برندینگ القا کردن نام و نشان یک برند
بر اذهان عمومی محسوب می شود تا از آن خرید کنند و یا برای بازدید به آن مراجعه نمایند.
به طور کلی عمل برندینگ با روش های مختلفی صورت می پذیرد. اما تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی
و بیلبورد های سطح شهر از مهم ترین ایده ها برای شناساندن یک برند به مشتریان و مردم به شمار می آیند.
سیستم های امنیتی مرکز تجاری
اهمیت تعبیه شدن امکانات امنیتی برای یک مجتمع تجاری مانند سیستم های حفاظتی، نظارتی و خدماتی
پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، برای افراد بیش تر شده است. چرا که با وجود این گونه از سیستم ها
احساس امنیت و آرامش بیش تری برای مراجعین در زمان خرید و گشت و گذار به وجود خواهد آمد.
چینش صحیح صنف های موجود در مرکز تجاری
به طور معمول صنف های متنوعی در یک مرکز خرید در کنار یکدیگر محصولات خود را به فروش می رسانند
که باید مرتب و درست چیده شوند تا مشتری به هدف خود دست پیدا کند و از سایر مغازه ها نیز دیدن کند.
در مجتمع ها، مدیران باید با توجه به عوامل رشد و شکوفایی مجتمع تجاری، قرار گیری برند ها
و صنف ها را با ترکیب حساب شده ای انجام دهند. به این صورت که صنوف همگن، هم راستا و هم
خانواده در طبقات به شکلی منظم و به تعداد مشخص تعبیه شوند تا امکان دسترسی و خرید آسان برای مشتریان فراهم گردد.
سیستم تهویه و نور و روشنایی
در مجتمع های تجاری سیستم تهویه، نور و روشنایی یکی از تاثیر گذار ترین ویژگی ها برای مشتریان
به حساب می آید. لازم است رنگبندی نور لامپ ها و همین طور شیوه نورپردازی بخش ها و طبقات
مختلف پاساژ به شکلی انجام شود که باعث کاهش اشتیاق و دلسردی مشتریان نشوند.
سیستم تهویه نیز از دیگر موارد مهمی است که باید به صورت مداوم هوای محیط را جا به جا کند
و با تولید عظر خوش، باعث ایجاد رضایت در مشتریان شود. برای ایجاد فضایی با بوی خوش،
می توان از گل ها و گیاهان نیز استفاده نمود.
موسیقی
پخش موسیقی و آهنگ های گوش نواز و مطابق با سلیقه عموم جامعه، می تواند یکی دیگر از عوامل تفریحی
برای جذب مشتری بیش تر باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، در سالن ها و یا مجتمع هایی که موسیقی
پخش می کنند، مشتریان روحیه بهتری داشته و راحت تر خرید خود را انجام می دهند.
همین طور آرامش در مجموعه با موسیقی ملایم و مناسب یکی دیگر از فاکتور های
افزایش مخاطب در مراکز خرید به حساب می آید.
نتیجه گیری
به طور کلی مدیریت مجتمع های تجاری و اداری، مستلزم رعایت برخی اصول و قواعد می باشد
که برخی از آن ها باید از پیش و در زمان ساخت مرکز تجاری، برای آن تعبیه شده باشند.
برخی دیگر از مواردی که می تواند به جذب مشتری بیش تر کمک کند شامل سیستم سرمایش و گرمایش،
سرویس بهداشتی، پارکینگ، آسانسور و پله برقی، نظافت و نیرو های خدماتی و حفاظتی می شود.
مقالات مرتبط با موضوع برج های تهران