دفترخانه 1494 تهران
برای ثبت اسناد رسمی، مراجعه به دفترخانه 1494 تهران در منطقه 22 شهرداری شهر تهران، امیری بسیار رایج محسوب می شود.
اما این که این دفترخانه چه وظیفه ای دارد و به طور کلی دفترخانه از چه تشکیلاتی تشکیل شده است،
مواردی هستند که مشاورین املاک ایران زمین 22 تصمیم دارند در این مطلب به آن بپردازند.
به طور کلی دفاتر اسناد رسمی یا دفترخانه ها یک نهاد مدنی وابسته به قوه قضاییه به شمار می آیند که
به منظور تنظیم و ثبت اسناد به صورت مستقل فعالیت دارند.
در ادامه توضیحات کامل تری را در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
کانال اپارات املاک ایران زمین ( معرفی و بررسی پروژه های معتبر منطقه ۲۲ تهران )
دفاتر اسناد رسمی چه وظیفه ای دارند؟
همان طور که پیش تر گفته شد، دفتر اسناد رسمی یا دفترخانه یک نهاد مدنی وابسته به قوه قضاییه ایران می باشد
که برای تنظیم و ثبت رسمی اسناد فعالیت دارد و به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می شود.
دفتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط حاکمیت و شهروندان می باشد. مهم ترین کار این نهاد
تامین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامه است.
سردفتر در راس این نهاد شخصا مسئولیتی مستقل از دولت و قوای حاکم را دارا می باشد و با تنظیم دقیق اسناد،
نقش مهم و حساسی را در زمینه جلوگیری از وقوع نزاع های بی مورد و کاهش مراجعات مردم به محاکم دادگستری بر عهده دارد.
کمک به تامین بهداشت حقوقی جامعه، از طریق تثبیت مالکیت شهروندان بر اموال و دارایی های خود
و رسمیت بخشیدن به عقود و تعهدات و وصول برخی درآمد های دولت از دیگر کار های این نهاد می باشد.
بیش تر در مورد وظایف دفترخانه بدانید:
از آغاز تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در نظام و ساختار اداری و مدیریتی آن که در نوع خود مترقی می باشد،
بخشی از وظایف اجرایی بر عهده نهاد های تخصصی مدنی وابسته به دادگستری یعنی دفاتر اسناد رسمی
و دفاتر ازدواج و طلاق محول شده است.
دفاتر اسناد رسمی بخش قابل توجهی از عرضه خدمت ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را بر عهده داشته
و ضمن انجام امور مزبور، کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می دهند. واگذاری
بخشی از امور حاکمیتی شامل ثبت نقل و انتقالات و تعهدات توسط قوه قضاییه به بخش خصوصی متخصص،
علاوه بر بالا بردن دقت در تنظیم اسناد و سلب مسئولیت حاکمیت در این زمینه، قسمت مهمی از شکایات
علیه حکومت با کارگزاران حکومتی و جبران خسارات ناشی از اشتباه در تنظیم اسناد را به سمت گروهی
از خود مردم یعنی سردفتران اسناد رسمی هدایت کرده است.
بررسی تشکیلات دفترخانه 1494
اداره امور دفترخانه بر عهده شخصی می باشد که بنا به پبشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران تعیین شده و سردفتر نامیده می شود.
هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارا می باشد
و دفتریار آن نامیده می شود، می تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد.
دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی منصوب می گردد.
بررسی حوزه وظایف دفاتر اسناد رسمی در تهران
در این بخش از مطلب، 19 مورد از وظایف دفاتر اسناد رسمی در تهران را نام برده ایم:
ثبت اسناد مطابق مقررات قانونی
ارائه مواد مصدق از اسناد ثبت شده
ثبت طلاق
ثبت نکاح
صدور اجراییه
تصدیق صحت امضاء، قبول و حفظ اسناد امانتی
ثبت معاملات شرطی و رهنی در قالب های متعدد
ثبت وقف نامه و اسناد موقوفه
ثبت معاملات سرقفلی
ثبت اجاره نامه
ثبت معاملات اموال منقول
ثبت معاملات اموال غیر منقول
ثبت وصیت در قالب های عهدی و تکمیلی
صدور گواهی عدم انجام معامله بند 89 مجموعه بخشنامه های ثبتی
ثبت اقرارنامه در قالب های متعدد
ثبت وکالت در قالب های متعدد
گواهی امضاء در قالب های متعدد به جز اسناد مالی و معاملاتی
تصدیق کپی اسناد و اوراق مراجعین
دریافت قبوض سپرده مستاجرین در قالب بند 52 مجموعه بخشنامه های ثبتی
نظارت بر دفاتر اسناد رسمی
دفتر های اسناد رسمی توسط سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، اداره کل ثبت استان ها،
وزارت امور اقتصادی و دارایی و بازرسی کانون سردفتران و دفتر یاران به طور مرتب مورد بازرسی قرار می گیرند.
در واقع یکی از بیش ترین نظارت ها در بین تمامی دستگاه ها بر این صنف اعمال می گردد. در این رابطه
به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل و بروز تخلف، طرفین معامله می توانند انجام قانونی امور و هزینه های
مجاز و مصوب ثبت مورد معامله را از سردفتران طلب کنند.
چه وجوهی برای تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی وصول می شوند؟
حق التحریر بر اساس تعرفه مقرر وزارت دادگستری
حق الثبت به ماخذ ماده 123 قانون اصلاحی قانون ثبت
مالیات و حق تمبر برابر مقررات مالیاتی
سایر وجوهی که بر اساس قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول شده است
بررسی مراحل تنظیم سند در دفاتر رسمی
احراز هویت
احراز اهلیت
احراز اصالت و اعتبار مستندات سند
احراز انجام مقررات قانونی و انجام مکاتبات لازم و اطمینان از عدم منع قانونی تنظیم سند
وصول حق التحریر، حق الثبت و سایر حقوق دولتی
تنظیم اوراق سند و تایید آن توسط متعاملین
ثبت سند در دفتر سردفتر و تصدیق مطابقت سند و ثبت دفتر توسط متعاملین
تایید صحت ثبت و هویت متعاملین با امضای سردفتر ذیل ثبت دفتر و حاشیه سند
امضای دفتریار و مهر دفترخانه ذیل ثبت دفتر و در حاشیه سند
معرفی دفترخانه 1494 تهران
دفترخانه 1494 تهران، یکی از دفاتر اسناد رسمی در منطقه 22 شهرداری شهر تهران می باشد که
مسئولیت سردفتری آن بر عهده عباس عالمراثی است.
این دفتر ثبت اسناد رسمی در شهر تهران، انتهای همت غرب شهرک گلستان (راه آهن، انتهای بلوار امیر کبیر،
بعد از چهارراه هاشم زاده، پلاک 273 واقع شده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر و بررسی
دقیق تر از طریق شماره تماس 44712394 با این دفترخانه ارتباط برقرار نمایید.
مقالات مرتبط با همین موضوع