وظایف سرایدار ساختمان
در بیش تر برج ها و مجتمع های مسکونی، شاهد فعالیت افرادی به عنوان سرایدار هستیم. اما وظایف سرایدار ساختمان چیست
و باید چه کار هایی را در طول روز و در زمان کاری خود انجام دهید، جزو مواردی است که مشاورین املاک ایران زمین 22
تصمیم دارند در این مطلب به آن بپردازند.
امروزه بیش تر ساختمان ها و اپارتمان ها به استخدام سرایدار روی آورده اند. چرا که وطیفه نگهداری
و مراقبت از بخش های مشاع ساختمان توسط ساکنین امکان پذیر نمی باشد. وجود سرایدار به قدری از اهمیت
فراوانی برخوردار است که بسیاری از خریداران و مالکین به وجود او در یک ساختمان اهمیت می دهند.
فعالیت های سرایدار در ساختمان باید به صورت روزانه انجام پذیرند. سرایدار به منظور انجام فعالیت ها و وظایف
خود در آپارتمان نیاز به یک چک لیست دارد که به طور معمول از سوی مدیر ساختمان ارائه می شود. در ادامه
به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
کانال اپارات املاک ایران زمین ( معرفی و بررسی پروژه های معتبر منطقه ۲۲ تهران )
وظایف سرایدار چیست؟
پیش از این که در مورد وظیفه هایی که سرایدار بر عهده دارد، بدانید، بهتر است بیش تر در مورد حرفه و شغل
سرایداری بدانید. سرایدار به شخصی گفته می شود که در یک برج یا آپارتمان و یا مجتمعات تجاری و اداری،
وظیفه نظافت و نگهداری از بخش های مشاع را بر عهده دارد.
آگاهی از وظایف سرایدار برای تمامی اهالی ساختمان ضروری می باشد. به این دلیل که موجب می شود
تا مشکلی در تنظیم قرارداد سرایداری رخ ندهد و یا فعالیتی خارج از وظیفه سرایدار بر عهده وی قرار نگیرد.
این امکان وجود دارد که وظیفه های محول شده به سرایدار در یک ساختمان مسکونی با یک مجتمع تجاری
تفاوت های فراوانی داشته باشد که به طور معمول بر اساس توافق طرفین صورت می پذیرد.
سرایدار به عنوان نماینده ساکنین در آپارتمان ها مجموعه از وظایف را بر عهده دارد و به ازای انجام هر کدام،
دستمزد دریافت می کند. این وظیفه ها شامل نظافت، حفاظت از ساختمان، نگهبانی، خدمتگزاری، باغبانی،
بررسی و ارزیابی سلامت تاسیسات و لوازم مشاع، جلوگیری از خرابی و آسیب یا به سرقت رفتن اموال ساختمان،
جلوگیری از وارد شدن خسارت به آپارتمان در تمامی ساعت های شبانه روز می باشد.
چک لیست وظایف سرایدار در آپارتمان
چک لیست سرایدار بر اساس وظایفی که بر عهده وی گذاشته شده است، مشخص می شود.
در زیر به فعالیت هایی پرداخته ایم که ممکن است در قرارداد سرایداری قید شوند:
نگهبانی و حراست از ساختمان و اموال آن
نظافت آپارتمان در بخش های مشاع مانند راهرو ها، لابی ها، پارکینگ، آسانسور، پشت بام،
محوطه بیرونی مجتمع، پله ها و کلیه بخش های مشاع دیگر.
برف روبی از محوطه حیاط و جلوی مجتمع در فصل زمستان
باغبانی و آبیاری گیاهان و فضای سبز حیاط یا راهرو ها و یا جلوی درب اصلی
حراست و بررسی آسانسور، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مشاع، تجهیزات ساختمان مانند لامپ های
راهرو ها و سالن ها، شیر های آب مشاع و سایر تجهیزات نصب شده در بخش های مشاع مجتمع
اجرای دستورات مدیر ساختمان
جمع آوری زباله های ساکنین و قرار دادن آن در ساعت مشخص در جلوی درب ورودی مجتمع مسکونی
مراقبت از واحد های مسکونی در مجتمع
جک کردن فعالیت های روزانه
شستن دیوار های داخلی آپارتمان و نظافت آن در ساعت های مشخص شده
جمع آوری شارژی ساختمان با هماهنگی مدیر
انجام فعالیت هایی مانند روشن کردن چراغ های راهرو و جلوی درب اصلی آپارتمان در شب
روغن کاری درب های اصلی و تعویض دستگیره ها و قفل آن ها در صورت لزوم
مهارت ها و صلاحیت های سرایدار
سرایدار به منظور نگهداری از مجتمع باید بر مهارت های فنی خود تکیه کند. این مهارت ها و صلاحیت ها در ادامه شرح داده شده اند:
درک عمیق از روش های تعمیر و نگهداری
مهارت های حل مسئله به منظور رسیدگی به نگرانی های ایمنی و نگهداری
مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری قوی به منظور ارائه دستور العمل به خدمه پشتیبانی
مهارت های سازمان دهی، چند وظیفه ای و برنامه ریزی
مهارت های خدمات مشتری برای تعاملات مثبت با مالکین و مدیران آپارتمان
وظیفه های سرایدار در مجتمع های اداری
در هر شرکتی یک سری وظیفه مشخص شده برای هر سرایدار تعریف می گردد. مواردی که در ادامه شرح داده شده اند،
در واقع به عنوان وظایفی شناخته می شوند که هر سرایدار باید به صورت پیش فرض آن ها را انجام دهد:
نظافت روزانه
این نظافت شامل راهرو ها، پله ها، میز ها و تمامی اتاق های مجتمع اداری می شود.
نحوه برخورد با ارباب رجوع
در برخی از مجتمع های اداری، به دلیل رفت و آمد های زیاد، افراد سوالات خود را از سرایدار می پرسند.
به طور مثال این که به کدام واحد اداری مراجعه کنند و یا برای انجام کار خود، باید به کدام واحد بروند. در این
جا داشتن اطلاعات صحیح و انتقال صحیح آن ها به ارباب رجوع در عین احترام، از مهم ترین وظیفه های سرایدار به شمار می آیند.
پذیرایی از کارمندان و میهمانان
بسیاری از سرایدار ها، در مجتمع ها و یا واحد های اداری، مسئولیت پذیرایی از میهمانان و مراجعین را بر عهده دارند.
از سوی دیگر اطلاعات دقیق از وسایل پذیرایی داخل یخچال و ساعت ورود میهمانان از دیگر وظیفه هایی
به شمار می آیند که سرایدار بر عهده دارد.
حضور تمام وقت در واحد یا مجتمع اداری
این مورد جزو مواردی است که ممکن است سرایدار آن را بپذیرد و یا ممکن است آن را قبول نکند. چرا که دیده شده است
برخی از واحد های اداری از نگهبان برای این کار کمک می گیرند. این تصمیم با خود شرکت و اداره صورت می گیرد.
لازم است بدانید که در طول شب و در زمان غیبت کارکنان، سرایدار وظیفه دارد تا از اموال شرکت مراقبت و محافظت کند.
کنترل وسایل گرمایشی و سرمایشی
یک سرایدار باید نسبت به تجهیرات و تاسیسات یک مجتمع اداری مسئولیت پذیر باشد. در زمان مناسب برای سرویس کردن
کولر اقدام کند و با سرد شدن هوا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان، به موقع بخاری ها و شوفاژ ها را راه اندازی نماید.
تامین مایحتاج مورد نیاز واحد اداری
تامین مایحتاج واحد اداری مانند کاغذ، خودکار، قلم و… از دیگر مسئولیت هایی است که یک سرایدار آن را بر عهده دارد.
مگر این که نیرویی برای خرید این موارد از سوی شرکت و یا واحد اداری در نظر گرفته شده باشد.
آیا سابقه کار و تجربه برای سرایدار الزامی است؟
به طور معمول فعالیت در حرفه سرایداری، نیاز به تجربه خاصی ندارد. اما داشتن مهارت های گفته شده
برای برخی از مدیران ساختمان اهمیت ویژه ای به همراه دارد. با این حال، به طور کلی کارفرمایان
و یا مدیران ساختمان های اداری و مسکونی، آموزش های جامعی را ارائه خواهند داد.
تجربه کار می تواند تاثیر بسیاری در نحوه فعالیت و مسئولیت پذیری سرایدار در زمینه های مختلف مانند
تعمیر و نگهداری مجتمع، باغبانی، برق، نظافت و یا لوله کشی داشته باشد. اما با این حال، عدم تجربه
داشتن سرایدار مانع از فعالیت او در این حرفه نخواهد شد.
سخن آخر
توجه داشته باشید که در زمان استخدام سرایدار، به درستی وظیفه و مسئولیت های او را مشخص نمایید
و یک قرارداد جامع و کامل و بر اساس تمامی مفاد قانونی انعقاد نمایید. در صورتی که واحد و یا سوئیتی
را در اختیار سرایدار به منظور سکونت قرار دهید، می توانید حقوق کم تری را برای او در نظر بگیرید.
البته شرایط فعالیت و استخدام سرایدار به صورت شبانه روزی و یا تمام وقت در برج ها و مجتمع های مسکونی
و اداری تفاوت دارد و به طور معمول بر اساس تصمیمات مدیریت ساختمان صورت می پذیرد.
مقالات مرتبط با موضوع برج های تهران
نکاتی در مورد استفاده از بخاری بدون دودکش در آپارتمان