دفترخانه 1402 تهران
از دفترخانه های فعال در منطقه 22 شهرداری شهر تهران، می توانیم به دفترخانه 1402 تهران اشاره کنیم.
این دفتر ثبت اسناد رسمی، به سردفتری خانم ندا مسلمی، از دفاتر ثبت اسناد فعال و آماده به خدمت منطقه 22 می باشد.
مشاورین املاک ایران زمین 22 تصمیم دارند در این مطلب شما را بیش از پیش با نحوه فعالیت این دفترخانه آشنا کنند. هم چنین
توضیحات کاملی را در مورد وظایف سردفتر و این که به چه فردی سردفتر می گویند را در اختیار شما قرار داده اند. با ما همراه باشید.
کانال اپارات املاک ایران زمین ( معرفی و بررسی پروژه های معتبر منطقه ۲۲ تهران )
دفترخانه یا دفتر اسناد رسمی چیست؟
دفتر اسناد رسمی که با نام دفترخانه و یا محضر نیز شناخته می شود، به عنوان یک نهاد مدنی به منظور تنظیم
حرفه ای عقود و قرارداد ها و همین طور ثبت رسمی اسناد در ایران، فعالیت دارد. هر چند این نهاد وابسته به
قوه قضاییه ایران می باشد، اما بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می گردد.
دفتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی مدنی، رابط حاکمیت و شهروندان است. مهم ترین کار این نهاد نیز تامین
و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه می باشد. این نهاد مسئولیت هایی مستقل از دولت و قوای حاکم دارد
و با تنظیم دقیق اسناد در جلوگیری از وقوع نزاع های بی مورد و کاهش مراجعات مردم به محاکم دادگستری
نقشی مهمی را ایفا می کنند.
از آغاز تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در نظام و ساختار سنتی و قدیمی اداری و مدیریتی آن،
بخشی از وظایف اجرایی بر عهده نهاد های تخصصی مدنی، یعنی دفاتر ثبت اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق محول شده است.
دفاتر اسناد رسمی بخشی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را بر عهده دارند
و ضمن کار مشاوره رایگان، خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می دهند.
صلاحیت دفاتر اسناد رسمی
به طور کلی صلاحیت دفاتر اسناد رسمی مانند دفترخانه 1402 تهران، در دو نوع ذاتی و محلی
خلاصه می شود که در ادامه توضیح کامل تری در مورد آن ها ارائه کرده ایم:
صلاحیت ذاتی
تنظیم رسمی اسناد و انواع معاملات در صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی می باشد. این دفاتر
وفق قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب خرداد ماه سال 1316 توسط قانون گذار تاسیس شدند.
معاملاتی که ثبت آن ها توسط حاکمیت اجباری باشد، الزاما در دفاتر اسناد رسمی ثبت می شوند. ثبت اسناد
به دو صورت ثبت اجباری و ثبت اختیاری انجام می پذیرد. اصل در ثبت اسناد، اختیاری بودن آن می باشد.
اما در عمل اغلب مراجعین به دلیل الزام قانون به ثبت اجباری به این دفاتر مراجعه می کنند.
صلاحیت محلی
در صورتی که محل تنظیم سند، خارج از دفترخانه باشد که این محل می تواند شامل صلاحیت محلی تنظیم سند،
به معنای خوزه ثبتی محل ماموریت سردفتر و نیز محل استقرار سردفتر باشد، سند مذکور از نظر رسمیت محل نزاع می باشد.
بررسی تشکیلات دفترخانه و محضر
افراد مختلفی تحت سمت های گوناگون اعم از سردفتر، دفتریار، سند نویس و دفتر نویس در دفترخانه
یا همان دفتر اسناد رسمی فعالیت دارند که آشنایی با نحوه کار و وظایف آن ها چندان هم خالی از لطف نیست:
سردفتر
اداره امور دفترخانه بر عهده شخصی می باشد که بسته به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران تعیین شده و تحت عنوان سردفتر فعالیت می کند.
بر اساس ماده 21 قانون دفاتر اسناد رسمی، تمامی مسئولیت های دفترخانه بر عهده سردفتر می باشد.
دفتریار
دفتریار سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را بر عهده دارد. بر اساس ماده 3 قانون دفاتر اسناد رسمی،
هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار، می تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد. همین طور یک دفترخانه می تواند دفتریار نداشته باشد!
دفتریار در واقع به نوعی سردفتر علی البدل و یا نماینده سازمان ثبت در دفترخانه به شمار می آید
که برخی از افراد ممکن است با سه تا هفت سال سابقه دفتریاری، به سمت سردفتر منصوب شوند.
سند نویس
سند نویسان در واقع همان محررین هستند. لازم است بدانید که این شغل یکی از مهم ترین سمت هادر یک دفترخانه به شمار می آید.
دفتر نویس
دفتر نویس کارکنانی هستند که متن اسنادی که متون اسناد تنظیمی را در دفتر سردفتر ثبت می کنند
و این دفاتر به امضای متعهدین و سردفتر و دفتریار می رسد. از سال های 1392 تا سال 1395 و سال های پس از آن،
با راه اندازی سامانه ثبت الکترونیک اسناد، به تدریج این سمت از دفاتر اسناد رسمی حذف شد.
سردفتر در دفاتر اسناد رسمی به چه کسی گفته می شود؟
به طور معمول، شغل سردفتری، امروزه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و در بیش تر خیابان ها،
دفاتر اسناد رسمی را مشاهده می کنید. افرادی که رشته حقوق می خوانند می توانند از طریق شرکت
در آزمون دفاتر اسناد رسمی، انتخاب شوند و در این حرفه فعالیت داشته باشند.
از آن جایی که چند سالی است سردفتر داری به عنوان یک شغل، بازار شلوغی دارد، تعداد زیادی از افراد
در این زمینه فعالیت می کنند. اما چند سالی است که برای آزمون های این حرفه، محدودیت هایی ایجاد شده است
تا این شغل و افراد بازار کار بهتری را تجربه کنند.
در واقع دفاتر اسناد رسمی، از قدیمی ترین نهاد های حقوقی در ایران به شمار می آیند که بخشی از وظایف
دولتی را بر عهده دارند و هم چنین نهادی به حساب می آیند که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
و وابسته به وزارت دادگستری، به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی، توسط سردفتر اداره می شود.
معرفی دفترخانه 1402 تهران
همان طور که پیش تر اشاره کردیم، یکی از دفاتر اسناد رسمی فعال و آماده به خدمت در منطقه 22
شهرداری شهر تهران، دفترخانه 1402 تهران می باشد که سردفتر آن خانم ندا مسلمی است.
این دفتر ثبت اسناد رسمی، در انتهای اتوبان همت غرب، شهرک آزاد شهر، خیابان شهید گودرزی، پلاک 22 واقع شده است.
شما می توانید از طریق شماره تماس 44198146 از خدمات این دفترخانه اطلاعات لازم را کسب کنید.
مقالات مرتبط با همین موضوع